Kia Ora - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Stefanie Vet - WaarBenJij.nu Kia Ora - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Stefanie Vet - WaarBenJij.nu

Kia Ora

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

10 December 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia Ora, ook wel hallo op z'n Maori's. De afgelopen weken zijn Eline en ik door Nieuw-Zeeland gereist en zijn we heel wat over het land en de cultuur te weten gekomen. We zijn bijna vier weken in Nieuw-Zeeland geweest maar voor mijn gevoel was het maar een week. De tijd is voorbij gevlogen! Zo'n ontzettend mooi land, ruige natuur en indrukwekkende cultuur! En weer hebben we zo veel gezien en gedaan.
Toen we in de bus zaten vanuit het vliegveld in Auckland naar de stad, leek het even of we weer in Nederland waren; regen, regen en nog meer regen. Daar gelijk maar even een regenjas gekocht, die ik uiteindelijk nauwelijks aan heb gehad. Want we hebben het de afgelopen weken getroffen met het weer, heerlijk lenteweer. In Nieuw-Zeeland zijn we met de Kiwi-bus gereist, een hop on, hop off bus van Auckland naar Christchurch. Vergeleken met het reizen in Australië veel georganiseerder en veel meer een 'groepsgebeuren'. Wij vinden het soms haast iets te georganiseerd.
Vanuit Auckland zijn we via Cathedral Cove naar Hot Water Beach gegaan. S'avonds zijn we naar het strand gegaan. Want zoals de naam al zegt komt er, als je een gat graaft in het zand, warm water omhoog. Dit kan alleen bij eb en tegen de tijd dat er een redelijk gat gegraven is, is het koud en donker. Dus ben ik niet verder gekomen dan met m'n benen in het water, wat overigens ook heel lekker was. Hierna zijn we verder gereist naar Waitomo, wat bekend is vanwege de grotten met gloeiwormen. Wij gaan de grotten in met Black Water Rafting, een soort tubing (met een band). Het had deze dag veel geregend, het waterpeil stond te hoog dus konden wij s'avonds pas de grotten in. Wat een ontzettend bijzondere ervaring was dit! In het pikkedonker door de grotten. Klimmen, klauteren, van watervallen springen, dobberen. Een stukje zelfs half onder water vanwege te veel water in de grotten. En terwijl je dat allemaal doet genieten van de duizenden gloeiwormen die net allemaal kleine blauwe kerstlichtjes lijken. En omdat het zo mooi is vergeet je gelukkig hoe koud het water is! De volgende dag zijn we naar Hobbiton geweest. De plek waar een aantal films van The Lord of the Rings en the Hobbit zijn opgenomen. Met 43 Hobbithuisjes is het een heel dorp. Vooral alle kleine details maken het erg mooi. Het is haast erg om te zeggen dat ik de films nog nooit gezien heb. Nu moet ik ze al helemaal eens gaan kijken als ik thuis ben. Sowieso zijn we op heel veel plekken in Nieuw-Zeeland geweest waar de film is opgenomen. S'avonds komen we in Rotorua aan en gaan we naar een Maori Village. De Maori's zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland. Voordat we dit dorp binnen mogen wordt er eerst een soort uitdagingsdans gedaan. Hierbij dansen en schreeuwen de mannen en trekken ze allemaal gekke bekken. Dit is voor de Maori's iets serieus en mocht je niet lachen. Wat nog best lastig was omdat het zo grappig eruit zag. Daarna mochten we het dorp in en kregen we allerlei gebruiken en gewoontes te zien. Dansen, kleding maken en spelletjes. Daarna kregen we een typische Maori maaltijd, klaargemaakt op de hete stenen onder de grond, super lekker!
In Rotorua bezoeken we de volgende dag Te Puia, een geothermaal park. Met erg mooie natuurwonders; heel veel hot pools, kokende modderbaden en geisers. Al deze geisers en hot pools zorgen voor een 'rotte eierlucht'. En toen gingen we ook nog eens eieren in zo'n hot pool koken, haha heerlijk.
Vervolgens zijn we naar Taupo gegaan. S'middags zijn we wezen zeilen op Lake Taupo. Een super groot meer van 43 kilometer en vanuit Taupo kun je maar 6% van het meer zien, vreemd. Gelukkig nog (net) niet in het water gevallen en redelijk droog gebleven. Want het zeilen ging er af en toe nog best heftig aan toe. Vanuit Taupo zijn we een dag naar het Tongariro Nationaal Park gegaan om daar de alpine crossing te doen: een hike van bijna 20 kilometer. Tongariro is een vulkaan waar je dus de hele dag overheen en langs loopt. De besneeuwde bergtoppen konden we al van ver zien en even later stonden we zelf met ons hempje in de sneeuw. En nadat we zo'n beetje het hoogste punt bereikt hadden zagen we drie hele groene meren. En terwijl je daar heen liep kwam er warme stoom uit de berg/vulkaan, zo bijzonder allemaal.
Met nog behoorlijk spierpijn in onze benen zijn we de volgende dag verder gereist naar River Valley. Wat eigenlijk niets is in the middle of nowhere. Na River Valley zijn we naar Wellington gegaan. De hoofdstad van Nieuw-Zeeland en voor ons de laatste plaats op het Noordereiland. In Wellington zijn we naar een museum geweest, een stadswandeling gemaakt en naar Mount Victoria geweest. Wat ik me vooral nog goed herinner is de wind. Het waaide daar zo hard! Maar dat schijnt daar heel normaal te zijn, het waait er namelijk meer dan 200 dagen per jaar heel hard. Na een boottocht van drie uur zijn we in Picton aangekomen, op het Zuidereiland en reizen we verder naar Kaiteriteri. Wat een super klein plaatsje is maar bij het Abel Tasman Nationaal Park ligt. Hier zijn we dan ook een dag wezen wandelen, wat zoals alles hier weer erg mooi was. Via Westport komen we bij Franz Josef aan, waar de glacier heli hike gepland staat. Met een helicopter worden we naar de glacier gebracht, waar we drie uur zijn wezen hiken. Met spikes onder de schoenen over het ijs, door de sneeuw en tussen smalle 'ijsmuren' lopen. Een super ervaring! Na Franz Josef zijn we via Wanaka naar Queenstown gereist. Ook wel de stad van de adrenaline of de climax van het Zuidereiland genoemd. Onder dat motto heb ik m'n skydive gedaan. Zo gaaf!! Het plan was om bij 12.000 feet te springen maar uiteindelijk ben ik bij 15.000 feet het vliegtuig uitgegaan met een vrije val van 60 seconden. Zo raar als je in de deur van het vliegtuig zit, met je benen buiten boord. Gelukkig heb je geen tijd om na de denken of heel bang te worden want voordat je het weet ga je al. Ik weet niet precies met hoe veel km/h je naar beneden valt, maar het is in ieder geval heel hard! Zo hard dat ademen zowat moeilijk wordt en je een flubbergezicht krijgt. Na 60 seconden gaat de parachute uit en kan ik iets meer relaxed van het uitzicht genieten. Want wauw! Zo veel te zien en zo afwisselend; bergen, sneeuw, meren, Queenstown.
Onderweg van Queenstown naar Christchurch zijn we langs heel veel mooie en ontzettend blauwe bergmeren gekomen. In Christchurch hebben we de stad bekeken, wat niet heel veel voorstelde maar toch ook weer bijzonder was. In 2011 is hier namelijk een grote aardbeving geweest en nog steeds kun je de gevolgen daarvan zien in de stad.
Vaak wordt gezegd dat het Zuidereiland mooier is dan het Noordereiland. Maar ik vind het hele land echt super mooi! Zulke aparte dingen gezien en de natuur is hier zo ruig en ongerept, super mooi. Persoonlijk vind ik Nieuw-Zeeland mooier dan Australië. Morgen gaan we naar Bangkok, Thailand, ik ben erg benieuwd. En over vijf weken zijn we alweer in Nederland, time flies.....
Het is nogal een lang verhaal geworden, maar voor mijn gevoel heb ik nog maar de helft geschreven van alles wat we mee hebben gemaakt.
Hoe is het in Nederland?

Liefs Stefanie

• 10 December 2014 - 08:38

Hilde Ter Haar:

Heel gaaf stefanie wat je allemaal onderneemt! Wat staat er allemaal nog op de agenda voor die vijf weken? In Nederland is t winter geworden en dat betekent ook regenachtige dagen. Daarnaast kan t leren voor de tentamens weer beginnen ... ;p geniet nog van je reis meid en veel plezier in azie!!

• 10 December 2014 - 13:09

Sharon:

Hee Dames! wat een verhaal weer (opnieuw!) pff wat maken jullie veel mee, en wat gaaf!! laatste weken zullen waarschijnlijk ook al wel voorbij vliegen, dus probeer van elke dag te genieten! Heel veel plezierin Thailand, ben benieuwd hoe anders dat wel niet zal zijn! Hier regent het, waait het, schijnt af en toe nog wel de zon, is het onder de 10 graden, us begint echt nederlands winter te worden. haha. Heel veel plezier de laatste weken, en heb stiekem ook wel zin om julllie weer te zien, de foto's te bekijken maar vooral jullie verhalen allemaal aan te horen! :)

Liefs!

• 10 December 2014 - 15:30

Anja:

Lieve Stef,
    Wat een mooi verhaal weer wat je geschreven hebt. Ik kan mij voorstellen dat de tijd erg snel gaat met wat jij elke dag weer beleefd en ziet. Zo super leuk met wat je allemaal aan spannende dingen doet. De fantastische mooie foto's die bij jouw verhaal horen heb ik inmiddels allemaal gezien. Ze lijken soms net niet echt zo super mooi. Geniet nog van de komende weken. Ben heel benieuwd wat je van Thailand gaat vinden. Nog heel veel plezier. Liefs,Anja en Henk

• 10 December 2014 - 18:50

Frans En Ralda:

Hoi Stefanie.
    Wat een verhaal en dat je het hebt gedurfd te skydiven.
    Wij genieten met je mee ook door al je mooie foto's die we gezien hebben.
    Hier komt alles alweer in Kerstsfeer.
    Wij wensen jullie een goede vlucht naar Bangkok.
    Geniet nog maar volop de laatste 5 weken.
    Groetjes vanuit Hengelo van Frans en Ralda.

• 11 December 2014 - 15:25

Susanne:

Heee Stefanie! Ik zie de laatste tijd alleen maar super mooie foto's op Facebook voorbij komen, wat beleef je mooie dingen daar en wat ziet Nieuw-Zeeland er ontzettend mooi uit! Hier regent het keihard, dus geniet nog maar even van het lenteweer :) Heel veel plezier nog de komende weken in Thailand!!

• 14 December 2014 - 19:20

Bernadet, Elsbeth, Leontien:

Heeey Stefanie!

Wat een super verhaal weer en wat zie je mooie dingen! Erg stoer die sky dive!!!!!
    Je bent al een echte backpacker dat je de kiwi te georganiseerd vindt ;) maar qua land idd goede keus NZ naar aussie te doen. Leontien zou zo weer terug willen, en de rest wil dit keer wel mee hahaha.. Hele goede tijd in Azië gewenst! Geniet (en tot heel snel).

Bernadet, Elsbeth en Leontien

• 31 December 2014 - 13:44

Lucy Namens Team Vasse:

hallo stefanie wat ben je een geweldige reis aan het maken ,prachtig verhalen aan het schrijven. Bij ons vliegt het vuurwerk je weer om de oren, en lijkt het wel voorjaar. Blijf nog lekker een paar weken genieten. Hele fijne jaar wisseling en een goede thuis komst in 2015.De groeten van team vasse