Last destination: Thailand - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Stefanie Vet - WaarBenJij.nu Last destination: Thailand - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Stefanie Vet - WaarBenJij.nu

Last destination: Thailand

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

11 Januari 2015 | Thailand, Ko Phi Phi Don

Vanuit Nieuw-Zeeland naar Bangkok gaan is nogal een 'cultuurshock'. Van hele mooie, groene, natuur naar een hele grote smerige stad. Dat was wat ik vooral de eerste dagen in Thailand dacht. In Bangkok zijn we maar direct met het typisch Thaise vervoersmiddel: de tuktuk gegaan. Door allerlei straatjes scheuren en al denk je dat de tuktuk er niet doorheen kan, in Thailand past alles. Zo scheuren er ook heel veel scooters overal langs en tussendoor, een grote chaos dus. Omdat we toch echte Hollanders blijven, besluiten we in Bangkok een fietstour te gaan doen. Erg leuk, met allemaal Nederlanders Bangkok verkennen en zo zijn we op plekken gekomen waar we anders nooit geweest waren. Verder zijn we in Bangkok naar de nodige tempels, avondmarkten en de skybar (bekend van the Hangover) geweest. En Bangkok was voor mij m'n eerste kennismaking met het Thaise eten. Noedels, rijst, noedels en nog meer rijst. Haha nee op het begin was ik bang dat het eten voor mij veelste spicy zou zijn, maar het is juist super lekker!
Vanuit Bangkok zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai (noorden) gegaan. Vergeleken met Bangkok een kleine plaats en voor mijn gevoel hadden we alles wel zo'n beetje binnen een middag gezien. In Chiang Mai hebben we een Thaise kookcursus gevolgd. Zes verschillende gangen gemaakt en alles was super lekker. Na afloop hebben we een certificaat en de recepten gekregen. Nu moet ik dus thuis aan de slag, alhoewel ik bang ben dat het niet meer zo goed zal lukken. Na Chiang Mai zijn we nog verder naar het noorden gegaan, naar Pai. Met een minibus drie uur lang bochten maken. De weg tussen Chiang Mai en Pai bestaat namelijk uit 762 bochten. En waar je normaal bordjes met P en WC hebt, had je op deze weg bordjes met overgevende mensen. Onderweg vraag ik me af of de chauffeur weleens een rijbewijs heeft. Hij scheurt ontzettend hard en haalt op de meest onmogelijke plekken in. Maar goed, we zijn heelhuids in Pai aangekomen. Pai is een klein dorpje met een beetje een hippie-achtige sfeer. Verder bestaat het straatbeeld uit toeristen/backpackers met verband om hun benen/armen. De meeste mensen die hier een scooter huren komen er niet zonder kleerscheuren vanaf. Wij doen vanuit Pai een jungletrekking van 2 dagen. De eerste dag 15 kilometer en 5 bergen gewandeld. Met een Thaise gids horen, zien en proeven we de meest lugubere dingen. Ik zal hier maar niet in details treden. Maar het was echt heftig, zo'n andere wereld. Aan het einde van de dag komen we in het bergdorpje aan waar we overnachten. Na een heerlijk verfrissende douche (lees: teil met ijskoud water, midden in het dorp) gaan we naar het hutje waar ons avondeten wordt bereid. Het eten is ook puur natuur, de kip vers geslacht, maar erg lekker! De volgende dag stond er 18 kilometer op het programma, dwars door de jungle. Erg mooi, maar blij dat we aan het eind van de dag weer in de bewoonde wereld zijn gekomen.
Met nog spierpijn van de jungletrekking doen we de volgende dag een olifantentocht. Natuurlijk krijgen Eline en ik weer de grootste olifant; hij was echt mega groot! We moeten via zijn poot en oor op z'n rug proberen te klimmen en te klauteren. Het eerste half uur heb ik niet echt kunnen ontspannen. We zaten namelijk niet in een stoeltje en hadden alleen een klein touw waar we ons aan vast konden houden. De olifant schommelde ontzettend van links naar rechts en onze olifant had continu honger. Dus namen wij een alternatieve route: dwars door de struiken en bomen. Op een gegeven moment kwamen we bij een rivier en daar gingen we 'baden' met de olifant. Met z'n slurf sproeide hij ons nat en gooide hij ons in het water. En konden wij er dus weer op klimmen, staan, eraf vallen en dat een paar keer achter elkaar: super leuk!
Vanuit het noorden gaan we vervolgens naar verschillende eilanden in het zuiden. Na een lange reis met de trein moeten we het laatste stuk nog 1,5 uur met de boot naar Koh Tao. Op de boot begonnen ze direct met kotszakjes uit te delen, wat ik toen nogal vreemd vond. De eerste vijf minuten was iedereen nog uitgelaten en enthousiast. Overal kwamen achtbaangeluiden en gegil vandaan, we gingen namelijk van links naar rechts naar overal. Het duurde niet lang of het was doodstil op de boot. Noja doodstil, het geluid van zeezieke mensen. Zoveel mensen waren ziek, ik denk ongeveer wel 70%. Voor, achter, links en rechts van mij, dan duurt een boottocht van anderhalf uur lang! De zee schijnt zo wild te zijn vanwege een tyfoon op de Filipijnen. Op Koh Tao vieren we kerst. In onze bikini op het strand, inclusief kerstmuts om toch nog een beetje kerstgevoel te creëeren. Verder is Koh Tao een en al duiken, en heeft Eline hier haar duikbevret gehaald, super knap! Voor mij was Koh Tao vooral chillen, ook niet verkeerd. Vanuit Koh Tao zijn we naar het volgende eiland gegaan: Koh Phangan, ook wel bekend van de fullmoonparty's. Hier hebben we oud en nieuw gevierd met een groot countdown festival op het strand, super gaaf feest! We hebben op Koh Phangan toch maar een scooter gehuurd en zijn we het hele eiland over gecrost. Het kon natuurlijk niet helemaal goed gaan, maar met alleen een lekke band en de sleutels verliezen in een waterval (die we als een speld in een hooiberg nog terug hebben gevonden) hebben we het voor Thaise toeristische begrippen goed gedaan en zijn we zonder verband teruggekomen. Alhoewel ik toen nog niet kon bedenken dat ik de volgende dag wel met verband zou 'lopen'. Want s'avonds zijn we naar de jungle party geweest (ja het was een feestweek voor ons). Even wennen aan de muziek maar uiteindelijk nog een erg leuk feestje gehad. Totdat een dronken iemand op m'n voet viel. Nadat ik de volgende avond op aandringen van Eline toch maar even langs de dokter ben geweest en een foto heb gemaakt blijkt m'n teen gebroken te zijn. De eerste dagen wat onhandig met krukken en helemaal in combinatie met een backpack! Maar gelukkig was Eline zo lief om mijn backpack er bij mee te sjouwen. En gelukkig is dit aan het einde van onze reis gebeurd! Na Koh Phangan zijn we naar Krabi en Koh Phi Phi geweest. Hier hebben we een boottocht rondom het eiland gemaakt. Super mooie stranden, helder water en apen gezien. Tot maandag zitten we nog op Koh Phi Phi en dan gaan we terug naar Bangkok en op huus an! Zo raar dat ik volgende week alweer thuis ben. Deze 4,5 maand zijn voorbij gevlogen. Op de meest bijzondere plekken geweest, de mooiste dingen gezien en de spannendste dingen gedaan. Erg blij dat ik dit avontuur met Eline heb mogen meemaken! Een hele ervaring rijker en zo'n ervaring smaakt naar meer (zeggen ze, haha). Nee ik heb wel zin om weer naar huis te gaan, maar ga deze week nog even dubbel zo hard genieten!
Iedereen bedankt voor jullie lieve berichtjes en tot heel snel!

Liefs Stefanie

• 11 Januari 2015 - 16:16

Frans En Ralda:

Hai Stefanie. Wat een verhaal zeg. Gaat het inmiddels met je teen weer wat beter?Nog maar
    even flink genieten en kom gezond weer thuis. Groetjes van Frans en Ralda.

• 11 Januari 2015 - 17:58

Sharon:

wat een verhaal weer! T wordt alleen maar langer! Haha maar super mooi om te lezen. Ik verwacht dan ook dat wanneer jij en Eline weer hier zijn, dat ik jullie kookkunsten mag proeven tijdens een gezellige bijkletsavond.. :p geniet nog ff de laatste dagen!!! En tot snel! :D

• 11 Januari 2015 - 18:20

Jenny De Vet:

Wat een geweldig mooi en spannend verhaal. Ik vind jullie heel stoer, als ik lees wat jullie allemaal hebben gedaan. Dat had ik nooit nagedaan!
    Ik hoop jou/jullie weer ik blakende gezondheid terug te zien in Nederland.

Veel liefs van mij en een goede reis terug!

• 11 Januari 2015 - 22:24

Lies Kemperink:

He Stefanie,, ontzettend fijn dat je zo hebt genoten van dit grootse avontuur samen met Eline! maar ook heel mooi om jou snel weer te zien in Vasse????? Goede terugreis en wees welkom!!!